Koncepcja Bobath jest ciągle modyfikowana razem z najnowocześniejszymi osiągnięciami wiedzy medycznej. Na przełomie lat 50/60 została przystosowana do usprawnienia niemowląt i małych dzieci przez dr. E.Koeng i fizjoterapeutę Mary Quiton z ośrodka Bobathów nazwa została koncepcją NDT-Bobath. Stała się ona podstawą rozwoju „wczesnej interwencji”.
Metoda ta jest dojrzała pod względem teoretycznym jak i praktycznym. Bazą do pracy i stosowania metody Bobath jest doskonała znajomość rozwoju neurofizjologicznego człowieka. Jest to również najmniej kontrowersyjna metoda terapii dzieci i niemowląt.
Przygotowanie do ruchu poprzez zapewnienie pełnego zakresu ruchu w stawach i przygotowanie sensoryczne (czucie powierzchowne, propriocepcja, stymulowanie przedsionka)
- Torowanie prawidłowego napięcia mięśni. (poprzez stosowanie odp. technik, wprowadzanie rotacji)
- Torowanie prawidłowych wzorców postawy i ruchu
- Maksymalna aktywizacja pacjenta
- Wykorzystanie zdobytych umiejętności w codziennych czynnościach.
Zastosowanie
Zastosowanie terapii metodą NDT-Bobath powoduje:
- Normalizację napięcia mięśniowego (obniżenie napięcia wzmożonego i podwyższanie napięcia obniżonego) przy zastosowaniu odpowiednich technik i wspomagań oraz dystalnych i proksymalnych punktów kluczowych.
- Hamowanie nieprawidłowych odruchów oraz ruchów przez ułatwienie prowadzenie z odpowiednich punktów kluczowych, rękami terapeuty ruchów najbardziej jak to możliwe zbliżonych do prawidłowych. Dzięki temu dostarczenie również odpowiednich doznań czuciowych.
- Poznawanie, kształtowanie i uświadomienie schematu ciała oraz stymulacji dotykowej.
- Wykorzystywanie zdobytych już umiejętności w czynnościach codziennych i w aktywności spontanicznej .
- Zapobieganie i leczenie przykurczów mięśniowych i deformacji kostno-stawowych.
- Usprawnianie czynności karmienia.
- Stymulację wielozmysłową:
- układ przedsionkowego (równowaga)
- narząd wzroku (ćwiczenia aparatu ruchowego gałek ocznych wg potrzeb pacjenta)
- narządu słuchu
Zalety
- Zapewnienie dziecku fizjologicznego rozkładu dnia
- Nie zaburza relacji matka – dziecko
- Nie powoduje zjawiska habituacji, czyli przyzwyczajenia do bodźca
- Stymulacja i normalizacja rozwoju z zapewnieniem potrzeby bezpieczeństwa i miłości