Logopeda – diagnoza i terapia

Oferujemy diagnozę, terapię i profilaktykę zaburzeń mowy. Nasi logopedzi i neurologopedzi używają skutecznych metod pracy z narządem mowy w pracy z dziećmi i dorosłymi.

Diagnoza logopedyczna i neurologopedyczna

kompleksowa diagnoza logopedyczna i neurologopedyczna mowy i wymowy, w tym m.in.:

  • badanie funkcji połykania
  • badanie funkcji oddychania
  • sprawności aparatu artykulacyjnego
  • orientacyjne badanie słuchu (w niektórych przypadkach logopeda może zalecić poszerzenie badania audiometrię tonalną)
  • sprawdzanie kompetencji komunikacyjnych i językowych

Terapia logopedyczna

Program terapii logopedycznej jest opracowywany przez logopedę (lub neurologopedę) indywidualnie dla każdej osoby.

W zakres terapii logopedycznej wchodzi między innymi:

  • usprawnianie aparatu oddechowego, fonacyjnego, artykulacyjnego, w tym praca nad poprawą wyrazistości wymowy
  • wywoływanie i ćwiczenie artykulacji głosek,
  • usprawnianie słuchu fonemowego (fonematycznego)
  • praca z dziećmi z problemami szkolnymi,
  • komunikacja wspomagająca lub alternatywna (AAC)
  • logopeda pracuje również nad poprawą kompetencji komunikacyjnych i językowych

Pod opieką specjalistów logopedów w naszych ośrodkach na Białołęce są między innymi dzieci i młodzież z wadami artykulacyjnymi, opóźnionym rozwojem mowy, a także z autyzmem, zespołem Aspergera, zespołem Downa, z mózgowym porażeniem dziecięcym (MPDz), z niedokształceniem mowy pochodzenia korowego (NMPK).

Ponadto nasi logopedzi i neurologopedzi zajmują się osobami dorosłymi z mową afatyczną (afazja mowy) i dyzartryczną różnego typu.

logop

W naszej ofercie znajdziecie również:

Rodzicu, logopeda nauczy Cię:

  • jak dostosować sposób pojenia i karmienia do problemów dziecka
  • jak oddziaływać na mięśnie zaangażowane w procesy mowy (oddechowe, kontrolujące ustawienie głowy, twarzy i jamy ustnej, klatki piersiowej)
  • jak ćwiczyć język i wargi
  • jak usprawnić tor oddechowy
  • jak stosować stymulację rozwoju językowego dziecka

Wczesna interwencja logopedyczna u dzieci do 3 r.ż. obejmująca:

Logopeda lub neurologopeda dokonają oceny:

  • potencjalnych trudności z przyswajaniem mowy
  • budowy aparatu artykulacyjnego
  • funkcji oddychania, ssania, połykania, a następnie gryzienia i żucia
  • odruchowych reakcji ustno-twarzowych, ich siły i jakości (czyli odruchów: otwierania ust, ssania, przełykania, szukania, kąsania, żucia, odruchu wymiotnego, nasycenia)
  • napięcia mięśniowego języka, warg, podniebienia, policzków
  • funkcji związanych z jedzeniem, fonacją, koordynacją oddychania i wytwarzania dźwięków
  • reakcji słuchowych

Specjaliści dokonają też określenia funkcji karmienia i pojenia dziecka mającego z tym problemy.

Wczesną interwencją logopedyczną w szczególności objęte być powinny dzieci:
  • Urodzone przez cesarskie cięcie lub porodem kleszczowym
  • Urodzone przedwcześnie
  • Z niską masą urodzeniową
  • Z obciążonym wywiadem okołoporodowym
  • Mające kłopoty ze ssaniem, gryzieniem lub żuciem pokarmów
  • Oddychające przez usta, mające często otwartą buzię, wysunięty język
  • Mające ograniczone ruchy języka
  • Mające zbyt dużą wrażliwość tylnej części języka objawiającą się częstym dławieniem, występowaniem odruchu wymiotnego
  • Nadmiernie śliniące się
  • U których występują parafunkcje, czyli nawyki takie jak: ssanie smoczka, palca, pieluszki, zbyt długie korzystanie z butelki

Wczesna interwencja logopedyczna daje szansę usprawniania funkcji pokarmowych oraz komunikacyjnych, wyrównania deficytów i przygotowania aparatu artykulacyjnego do prawidłowego podjęcia funkcji mowy.


Logopedzi w Warszawie