Dzieci z zaburzeniami przetwarzania słuchowego mogą być słabsze w niektórych podstawowych umiejętnościach dekodowania i zapamiętywania tego, co słyszą. Często pomijają lub źle rozumieją informacje przekazywane ustnie.
Czym są zaburzenia przetwarzania słuchowego?
Pomaganie dzieciom ze słabymi umiejętnościami przetwarzania słuchowego powinna być połączeniem budowania wsparcia w ich otoczeniu i intensywnego treningu słuchowego w celu doskonalenia umiejętności, których nie wykształciły się automatycznie, jak u innych dzieci.
Oto niektóre ze zmian, jakie rodzice i nauczyciele mogą wprowadzić w środowisku, aby pomóc dzieciom mającym trudności z przetwarzaniem słuchowym, by słuchać i uczyć się bardziej efektywnie:
• Preferowane miejsce do siedzenia. Dziecko powinno siedzieć w takim miejscu, żeby możliwie najłatwiej było mu usłyszeć to, co mówi nauczyciel. Zazwyczaj oznacza to przód klasy, aby zminimalizować nakładanie się głosu nauczyciela z nieistotnymi dźwiękami z otoczenia.
• Używanie wskazówek wizualnych. Nauczyciel powinien upewniać się, że dziecko patrzy na niego, gdy udziela mu wskazówek lub przekazuje inne ważne informacje.
• Podkreślanie słów kluczowych. Nauczyciele i rodzice mogą pomóc dzieciom spowalniając tempo mowy, modulując głosem, aby podkreślić to, co ważne.
• Dawanie dzieciom sygnałów, gdy mamy zamiar powiedzieć coś, na co należy zwrócić uwagę. Może to być coś tak prostego, jak zapytanie: jesteś gotowy/a?
• Pomoc w sekwencjonowaniu. Używanie słów takich jak najpierw, potem drugie, ostatnia pomaga dzieciom podążać zgodnie z ustaloną kolejnością zdarzeń, a używanie tych przejściowych słów w piśmie lub opowiadaniu historii pomaga im uporządkować myśli i język.
• Technologia wspomagająca . Dla dzieci, które potrzebują dodatkowej pomocy podążając za głosem nauczyciela w hałaśliwej klasie, istnieje technologia, która może pomóc. Uczeń nosi słuchawki, które redukują szum tła, a nauczyciele noszą mikrofon podłączony bezprzewodowo do zestawu słuchawkowego. Są to tzw. systemy FM.