- jest nadruchliwe i ma problemy z koncentracją uwagi.
- chodzi na palcach, nie lubi chodzić boso; wkłada niedbale skarpetki
- nie zauważa bólu;dotyka zbyt mocno, uderza lub specjalnie upada
Jeśli zauważasz te symptomy, możesz pomóc swojemu dziecku, sprawdzając, czy nie ma zaburzeń integracji sensorycznej. Wybierz się do specjalisty, który przeprowadzi szczegółową diagnozę. W naszej poradni psychologiczno-pedagogicznej w Warszawie, na Białołęce, prowadzimy zajęcia terapii SI, pomagając rodzicom i ich pociechom wspólnie przezwyciężać trudności w codziennym funkcjonowaniu.
Terapia integracji sensorycznej jako szansa na harmonijny rozwój
Terapia Integracji Sensorycznej (terapia SI, terapia sensoryczna) przeznaczona jest głównie dla dzieci o prawidłowym rozwoju intelektualnym w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, doświadczających trudności w przedszkolu lub szkole (w tym dzieci z grupy ryzyka dysleksji, nadpobudliwych, nadruchliwych). Zajęcia pomagają również dzieciom z autyzmem, mózgowym porażeniem dziecięcym, niepełnosprawnościami intelektualnymi oraz niedowidzącym. SI jest specjalistycznym podejściem terapeutycznym, które ma na celu wspomaganie dzieci w integracji i przetwarzaniu bodźców sensorycznych, takich jak dotyk, dźwięk, wzrok, smak i równowaga.
Rodzaje terapii sensorycznej
- Terapia w oparciu o zabawę – w tej formie terapii dziecko zaangażowane jest w różne aktywności sensoryczne, które wspierają rozwój jego zmysłów i motoryki. Często są to gry z piłkami, zabawy na huśtawkach, torach przeszkód, zajęcia w wodzie czy piasku, które stymulują zmysł równowagi, dotyku oraz propriocepcji.
- Terapia w ruchu – ta forma terapii kładzie duży nacisk na aktywność fizyczną, która ma na celu poprawę koordynacji ruchowej i zwiększenie świadomości ciała. Dzieci uczą się, jak kontrolować swoje ruchy i reagować na zmiany w równowadze poprzez ćwiczenia z wykorzystaniem sprzętów takich jak równoważnie, tunele czy skakanki. Takie ćwiczenia pomagają w budowaniu pewności siebie i redukcji lęków związanych z ruchami ciała.
- Terapia sensoryczno-motoryczna – skupia się na synchronizacji zmysłów i ruchów, a jej celem jest poprawa zdolności do przetwarzania bodźców sensorycznych. Dziecko wykonuje zadania wymagające aktywności manualnych, jak np. rysowanie, lepienie z plasteliny czy układanie klocków. Terapia ta pozwala na rozwój zręczności manualnej oraz na poprawę umiejętności koordynacji ręka-oko.
- Terapia dotykowa i proprioceptywna – dzieci uczą się, jak rozpoznać bodźce dotykowe i jak reagować na nie w codziennych sytuacjach. Tego typu terapia może obejmować masaże, ćwiczenia z wykorzystaniem tekstur (np. różne materiały, piasek, woda) oraz techniki relaksacyjne, które mają na celu wyciszenie nadwrażliwości dotykowej i poprawienie reakcji ciała na bodźce z otoczenia.
Masz pytania? Skontaktuj się z nami.
Dlaczego Integracja Sensoryczna w EduPoint?
- Integracja Sensoryczna prowadzona przez nas w poradni na Tarchominie i Zielonej Białołęce to 60 minut efektywnej pracy poświęcone dziecku i rodzinie.
- Mamy dogodne terminy, dzięki którym można połączyć terapię sensoryczną z innymi obowiązkami i zajęciami.
- Do dyspozycji terapeutów integracji oddajemy 7 sal terapeutycznych.
- Sale w naszej poradni wyposażone są w profesjonalny i bezpieczny sprzęt oraz pomoce terapeutyczne i edukacyjne.
- Od 19 lat nieustannie się kształcimy i stosujemy nowoczesne, skuteczne, trwałe i idealnie dobrane metody terapeutyczne
Jak przebiega diagnoza integracji sensorycznej?
Pierwsze spotkanie – diagnoza integracji sensorycznej.
Praca z dzieckiem w sali terapeutycznej.
Drugie spotkanie – diagnoza integracji sensorycznej.
Praca z dzieckiem w sali terapeutycznej.
Trzecie spotkanie – omówienie diagnozy integracji sensorycznej.
Spotkanie z rodzicem/rodzicami (bez dziecka) – terapeuta omawia wyniki diagnozy i obserwacji dziecka.
Decyzja o podjęciu terapii integracji sensorycznej
Decyzja rodziców po zapoznaniu się z zaleceniami terapeuty
Rozpoczęcie terapii
Ustalenie dnia i godziny terapii – najczęściej jest to ten sam termin co termin diagnozy
- jest nadmiernie ruchliwe, nadpobudliwe, impulsywne,
- łatwo się rozprasza i ma trudności ze skupieniem uwagi,
- bywa agresywne,
- jest niestabilne emocjonalnie,
- jest zbyt statyczne, mało aktywne,
- ma trudności z zasypianiem i snem,
- prezentuje opóźnione reakcje na bodźce bólowe, dotykowe, węchowe, wzrokowe i słuchowe,
- z opóźnieniem osiągnęło kamienie milowe rozwoju (siadanie, chodzenie, mówienie),
- unika dotyku innych osób lub określonych faktur,
- nie toleruje zabaw dłońmi,
- nie lubi czesania, mycia, obcinania włosów, kąpieli, obcinania paznokci,
- domaga się dotyku, lubi intensywne zabawy,
- wydaje się, że ma obniżoną wrażliwość na bodźce dotykowe, bólowe,
- ma słabą świadomość własnego ciała,
- wykazuje zachowania autostymulujące/autoagresywne (drapanie się, szczypanie, gryzienie, uderzanie),
- ma nieprawidłowe napięcie mięśniowe (podwyższone lub obniżone),
- wydaje się niezdarne (często upada, potyka się),
- ma trudności z oceną odległości,
- może mieć problem z samoobsługą (ubieranie, rozbieranie),
- ma problemy z obustronną koordynacją ruchową,
- często myli strony prawa-lewa,
- z trudnością przychodzi mu naśladowanie ruchów innych osób,
- reaguje nadmiernym zadowoleniem na ruch, lubi intensywne zabawy (kręcenie się, bujanie, podskoki),
- boi się odrywać stopy od podłoża,
- odczuwa nienaturalny lęk przed upadkiem lub wysokością,
- boi się/unika zabaw ze zmianami pozycji (kręcenie się, bujanie, podskoki),
- ma trudności z pisaniem, czytaniem,
- zabawy/czynności manualne przychodzą mu z trudnością,
- zbyt lekko lub zbyt mocno chwyta przedmioty,
- nieprawidłowo stoi/siedzi,
- szybko się męczy,
- jest wrażliwe na światło lub określone kolory,
- ma trudności z utrzymaniem wzroku na przedmiocie lub z podążaniem wzroku za przedmiotem,
- nie lubi/domaga sie pokarmów o określonej konsystencji,
- poznaje otoczenie za pomocą smaku (ssie, gryzie przedmioty),
- nie lubi głośnych/określonych dźwięków,
- ma opóźniony rozwój mowy,
- lubi wydawać głośne dźwięki,
- pewnych dźwięków nie zauważa,
- poznaje otoczenie za pomocą węchu,
- negatywnie reaguje na niektóre zapachy,
- nie rozróżnia zapachów,
- ignoruje nieprzyjemne zapachy.
Sprawdź zajęcia w EduPoint – poradni pedagogiczno-psychologicznej w Warszawie. Nasza lokalizacja zapewnia łatwy dojazd osobom z takich dzielnic jak Bielany, Żoliborz, czy Bemowo, a także z okolicznych miejscowości.
- Światowida 49b lok. 2 i 3, Warszawa
- 607 685 156
- info@edupoint.pl