W podjęciu decyzji o potrzebie konsultacji ze specjalistą może pomóc lista tak zwanych czerwonych flag. Jeśli przynajmniej trzy stwierdzenia dotyczą lub niebawem mogą dotyczyć Twojego dziecka, to warto jest przyjrzeć się bliżej problemowi. Oto one:
Co oferujemy
Analiza i diagnoza:
Terapia, nauka jedzenia, wsparcie pracy w domu
Program terapii żywieniowej opracowywany jest przez specjalistę ds. żywienia po konsultacji z logopedą, terapeutą integracji sensorycznej, psychologiem oraz (jeśli zachodzi taka potrzeba) lekarzem. Program przygotowywany jest indywidualnie dla każdego dziecka. Poniżej znajduje się szereg możliwość pracy terapeutycznej, z której mogą Państwo skorzystać w naszym ośrodku. Dopasowujemy je tak, by najskuteczniej oddziaływać na zmianę zachowań żywieniowych dziecka:
Terapia organizowana w ośrodku:
Pracy w domu:
Masz pytania? Skontaktuj się z nami.
Wybiórczość żywieniowa – charakteryzuje się niechęcią do spożywania znanych potraw oraz próbowania nowych (neofobia). Jednocześnie łączy się z silnymi preferencjami co do wąskiej grupy pokarmów. Słaba różnorodność pokarmowa może przekładać się na obawy rodziców o stan odżywienia dziecka i uzasadnionych lub nieuzasadnionych obaw o niekorzystne skutki zdrowotne. Ogólnie przyjęto, że o wybiórczości żywieniowej możemy mówić kiedy dziecko je mniej niż 20 różnych produktów spożywczych.
Neofobia żywieniowa – niechęć, strach przed spożyciem nowego produktu lub potrawy. Jest to pierwotne zachowanie, służące ochronie młodych organizmów przed spożyciem niewłaściwego (np. trującego) pokarmu. Szczególnie nasila się pomiędzy 2 a 5 rokiem życia. Zjawisko to dotyczy spożywania owoców, zielonych warzyw oraz mięsa.
Czytaj więcej o zaburzeniach żywienia
Jak wygląda proces terapii
Podstawą jest wypracowanie modelu współpracy pomiędzy Dzieckiem – RODZICEM (RODZINĄ) – Terapeutą. Nie przypadkowo słowo „rodzic” piszę tu wielkimi literami, ponieważ od jego wiedzy, zaangażowania i pracy w dużej mierze zależy końcowy sukces. Wszak to właśnie rodzic przebywa z dzieckiem najwięcej czasu, to on ma decydować co i kiedy dziecko będzie jadło. Dlatego ważnym elementem terapii jest edukacja rodziców oraz całych rodzin.
Proces w uproszczeniu można przedstawić za pomocą poniższego diagramu.
Pierwsze spotkanie – wywiad terapeuty prowadzącego z rodzicami
przekazanie rodzicom materiałów potrzebnych do przeprowadzenia dalszej analizy
Spotkanie wraz z dzieckiem – diagnoza
spotkania ze wskazanymi przez terapeutę prowadzącego specjalistami
Drugie spotkanie – zalecenia
przekazanie zaleceń do pracy w domu, ewentualne skierowanie na terapię w koniecznym zakresie
Praca rodziców – wdrażanie zaleceń
Wdrażanie zmian w środowisku dziecka. Zarówno w domu jaki poza nim
Terapia
regularne spotkania (najczęściej 1 raz w tygodniu)
Kontrola postępów –
to ważny element podtrzymujący motywację i pomagający przezwyciężać występujące przeszkody
Poradnia Edupoint.pl – Tarchomin
Gabinety
Terapii Dziecięcej
607 685 156
info@edupoint.pl
Poradnia Edupoint.pl – Berensona
Niepubliczna Poradnia
Psychologiczno-Pedagogiczna
533 00 99 55
poradnia@edupoint.pl