Media

“Olivia Dziecko” – Przedszkole na godziny – wstęp do bycia przedszkolakiem

m_olivia0107Większość dzieci między drugim a trzecim rokiem życia nie jest jeszcze na tyle dojrzała, by w grupie rówieśników spędzać dziewięć godzin poza domem. Z drugiej strony, najukochańsza nawet mama, babcia czy niania, w tym wieku przestaje już dziecku wystarczać. To moment, kiedy maluch odczuwa potrzebę kontaktów z innymi dziećmi. Nadchodzi więc czas, w którym poprzez zabawę może zacząć się uczyć wielu rzeczy.
Magdalena Łagowska, pedagog specjalny, prowadzi w Studiu Twórczego Rozwoju edupoint.pl/edupoint2013 zajęcia w przedszkolu na godziny. Odbywają się one dwa razy w tygodniu i trwają trzy godziny zegarowe. Do jednej grupy przychodzą dzieci w wieku od dwóch i pół do trzech lat, do drugiej – czterolatki.

m_olivia0107_art_1m_olivia0107_art_2

„Delikatnie wprowadzamy dzieci w świat przedszkola. Nie są rzucane od razu na głęboką wodę, bo to ważny moment przejściowy. Dziecko już rozstaje się z rodzicami, ale jednocześnie ma świadomość, że ktoś bliski szybko po nie przyjdzie” – mówi Magda Łagowska. Opowiada, że obserwuje niejednokrotnie, że to mama bądź babcia nie są jeszcze w pełni gotowe do oddania dziecka pod opiekę komuś obcemu. „Wówczas proponujemy, żeby rodzic na początku uczestniczył w zajęciach, po czym stopniowo się wycofywał. Staramy się, żeby ten proces przebiegał w miarę szybko. Są też dzieci, które potrzebują dłuższego okresu adaptacyjnego. Wtedy dla poczucia bezpieczeństwa malucha mama przez jakiś czas zostaje za drzwiami. Większość dzieci jednak dosłownie wbiega na nasze zajęcia i nie interesuje ich, czy mama już poszła, czy jeszcze jest. Bawią się i widać, że dobrze się czują w grupie rówieśników” – mówi Magdalena Łagowska.
Zajęcia w przedszkolu na godziny to pigułka tego, z czym zetknie się dziecko, gdy pójdzie do prawdziwego przedszkola.

tekst: Aleksandra Nowakowska
Skrót artykułu z wydania 01/07 ze strony 94

“Baby” – Chłopiec, dziewczynka, co to za różnica?

m_baby0507Mówimy: „Najważniejsze, żeby urodziło się zdrowe”. A jak już się urodzi, dziecko nieodwołalnie jest dziewczynką lub chłopcem. I my, rodzice, wpływamy na rozumienie kobiecości, męskości, wprowadzamy w świat kobiet, mężczyzn.

Z Magdaleną Łagowską, pedagogiem specjalnym, właścicielką Studia Twórczego Rozwoju „edupoint.pl/edupoint2013” rozmawia Bogna Nawrocka.

m_baby0507_art_1m_baby0507_art_2m_baby0507_art_3

„Pytanie na śniadanie” – o muzykoterapii

m1_pytanie_n_s_190707W programie „Pytanie na śniadanie” emitowanym w TVP. Na pytania redaktorów oraz widzów (dyżur telefoniczny) na temat wpływu muzyki na rozwój dzieci odpowiadała Magdalena Łagowska.